Jakt & Jägare

18 augusti 2019

Bockjakt 2019

Då har de första dagarna av årets bockjakt passerat. De var väldigt händelselösa, de två första alltså.
Inte en bock, eller andra rådjur heller för den delen, visade sig.
Men i morse, den 18 aug, åkte jag ut i arla morgonväkt till stegtornet vi satte upp tidigare i höst.
Gryningen hade redan kommit en bit på väg när jag klättrade upp för stegen och satte mig till rätta.
Spanade ut över åkern jag satt vid och visst var det något som rörde sig i det höga gräset. Upp med kikaren, en fin fullpälsad räv var ute på sin morgontidiga jaktrunda. Den fick dock fortsätta sitt födosök utan att jag störde, och strax var den försvunnen.

Timmarna gick och jag lockade lite då och då med min lockpipa, men inte ett liv visade sig.
Innan jag skulle ge mig av hemåt så drog jag av en serie ångestläten på buttolon, och då kommer det ut en liten råbock i full fart längst bort på åkern. Han rusar till mitten av åkern och stannar och stirrar rakt åt mitt håll för att strax kasta åt sidan och med höga hopp försvinna in i planteringen.
Attans tänkte jag, blev inget idag heller, men jag körde ett par tryck till på lockpipan och genast dök bocken upp igen, denna gången mycket närmre.
Han rusar ut till mitten av åkern och stannar då jag visslar till, men han står rakt mot mig och jag får inget skottläge. Sedan en ny rusning mot åkerkanten och jag visslar till igen och han stannar till just innan han ska försvinna in i planteringen igen, då får jag rätt läge och kramar avtryckaren lätt.
PANG ett skutt rakt upp i luften och sedan död ner i gräset.

Visade sig vara ett skott som tog lite lågt och lite långt bak, men det gick bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar