Jakt & Jägare

05 september 2021

Bockjakt 2021

Äntligen var det min tur.....

För några veckor sedan byggde jag ett  nytt torn, vi körde ut det till ett hygge på marken som har verkat lockande, både älg och rådjur har setts där så det tycktes ju lovande.

Smög ut på söndagskvällen, vinden visade sig vara helt rätt i förhållande till tornet.
Satte mig till rätta och spanade ut över området, inga tecken på djur i närheten.

Men så plötsligt, efter bara 20 min ungefär, så rör det sig framför tornet på ca 80 m, upp med kikaren och jo visst det var ett rådjur som gick där och betade. Man blir lika förvånad varje gång, vart kom det ifrån? Kanske låg det bakom någon stubbe eller så klev det ut från buskaget när jag tittade åt ett annat håll.
Och visst var det en bock, på med hörselskydden och försiktigt upp med bössan, SKABLONK råkar stöta emot taket på tornet med pipan och på en millisekund har jag en bock som är fullt koncentrerad på vad det var för ljud som kom från mitt håll.. 

OK avvaktar en liten stund och hoppas att han ska fortsätta sitt betande, men icke han bara glor på mig.
Bestämmer mig för att försiktigt, försiktigt få bössan i läge, det lyckas, men bocken är hela tiden fullt koncentrerad på vad det var för ljud han hörde.
När skottet gick bara sjönk han ihop och sparkade några sekunder, sedan var det stilla igen.

Tack för en spännande, inte så lång dock, kväll i rådjursskogen.






 


(Jag bestämde att fortsättningsvis får detta passet heta Jonas Pass)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar